Maak je je huiswerk niet? Schuif je het maken van een verslag steeds voor je uit? Komt de inleverdatum ineens heel dichtbij en ben je nog niet begonnen? Hoe maak je een goede planning en hoe kun je zorgen dat je je hieraan houdt?

Studievaardigheden, wat zijn dat eigenlijk?

Studievaardigheden zijn de vaardigheden die jij hebt om te kunnen studeren. Je ontwikkelt tot je 25e jaar vaardigheden in je hersenen die je studievaardigheden aansturen. Dit zijn je executieve functies (moeilijk woord!).

Dit is goed om te weten omdat het vaardigheden zijn die je kan leren, maar daarvoor is oefening nodig (net als lopen, praten en schijven). Deze vaardigheden werken samen zodat dat jij iets doet op een dag.

Bij alle jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar worden deze vaardigheden op de proef gesteld. Hierdoor wordt je soms ineens heel boos, lukt het niet om je te concentreren of kan je niet beginnen aan een taak. Dit is niet erg want je hersenen zijn zich aan het ontwikkelen en je bent zelf hard aan het leren. Je bent dus niet de enige die hier soms last van heeft.

Maar wat kan je nou doen als het niet lukt met plannen, concentreren, of beginnen aan een taak? Goed om dan eerst uit te zoeken welke vaardigheid jij eerst moet oefenen. Hieronder staan wat tips die je zelf kan proberen.

Naast de vaardigheden is het ook belangrijk om kennis te krijgen. Er zijn verschillende manieren om kennis op te doen. Er zijn verschillende leerstrategieën die ervoor zorgen dat jij nieuwe kennis opdoet en vaardigheden aanleert. 14 bekende leerstrategieën zijn; Overzien, Jezelf kennen, Vooruitkijken, Bijhouden, Terugkijken, Herhalen, Verdiepen, Structureren, Jezelf organiseren, Omgeving organiseren, Anderen organiseren, Jezelf vertrouwen, Het nut zien, Jezelf motiveren. Samen werken deze strategieën ook samen om te zorgen dat jij nieuwe dingen leert. Deze strategieën worden in de les gebruikt maar kan je ook zelf toepassen.

Manieren om kennis op te doen

Je bouwt je kennis op, op heel veel manieren en momenten. Hoe meer manieren je inzet hoe groter je kennis over het onderwerp wordt en hoe beter je het onthoudt. Leren is herhalen, herhalen, herhalen, het liefst op veel verschillende manieren. Welke manieren gebruik je al? Klik op het plaatje voor een vergroting.

Heb je het idee dat het niet lekker loopt met leren? Dan kan je het beste aan je docent tips vragen. Een verslag schrijven voor een beroepsvak is anders dan het leren van woordjes voor Engels. Hier gebruik je andere leervaardigheden voor.

Er wordt veel gevraagd van je digitale vaardigheden om kennis op te doen. Heb je hier moeite mee, laat dit vooral weten aan je SLB’er. We kunnen dan samen kijken wat er nodig is om je vaardigheden te verbeteren.

concentratie
  • Hoe lang wil je aan de slag? Begin met 20 minuten, 5 minuten pauze en weer 20 minuten. Zet een wekker.
  • Wissel taken af, kies een pauze op het moment dat je concentratie minder wordt.
  • Leg je telefoon in een andere ruimte (op stil) zodat je niet automatisch afgeleid wordt door berichten.
  • Zoek een plek waar jij fijn en ongestoord kunt werken.
  • Leer zachtjes hardop.
  • Vraag om met iemand samen te leren, dit kan heel effectief werken omdat je samen leert kan je ook samen pauzeren.
  • Om weer fris te worden als je concentratie inzakt, kun je in de natuur wandelen. Maar kijken naar foto’s van de natuur heeft hetzelfde effect.
  • Concentratie is te trainen, zie het als een spier die je sterker kunt maken door hem veel te gebruiken. De enige manier om concentratie bij studeren te trainen is heel simpel door vaak te studeren. Ook STU staat voor je klaar om je te helpen met jouw concentratie. Klik op de knop rechts onderin de pagina om STU op te starten.
Plannen

Bij plannen start je met een overzicht van wat je moet doen. Welke taken heb jij in een week? Heb jij meer vrije tijd of heb je eigenlijk veel tijd tekort. Help elkaar met plannen. Laat iemand naar je planning kijken. Dit helpt je om realistisch te kijken naar wat haalbaar is of is het misschien een controle voor als je toch iets anders gaat doen.

Gebruik een agenda of weekplanner om je overzicht te maken.

  1. Kies een manier die bij jou past om te plannen. Werk je graag op papier in een agenda of weekplanner of werk je liever in je agenda-app en je notes op je telefoon. Zorg dat je dit middel vaak bij je hebt en in kijkt. (Tip: https://www.1blik.nl/producten/1blik-schoolagenda)
  2. Schrijf alle taken in je weekoverzicht bij de juiste tijd. Welke tijden heb je school/ werk/ stage/ sport/ muziekles/ zorg je voor je broertje/ enz. Houdt ook rekening met pauzes/ reistijd/ koken/ huishouden.
  3. Schrijf op: Welke deadlines heb je voor school? Wanneer is de periode afgelopen? Welke examens heb je? Wanner moet je stageopdracht zijn ingeleverd? Als je deze data niet weet zoek het dan op (studiewijzer/digibieb/teams) of vraag het aan iemand die je kan helpen.
  4. Grote opdrachten/ examens of andere deadlines zijn vaak verdeeld over meerdere weken. Het is de kunst om de grote taken in kleinere taakjes te verdelen. Schrijf in kleinere taken per week op wat je geleerd of af wilt hebben. Werk bijvoorbeeld in paragrafen (1.1 &1.2) of verdeel hoofdstukken of onderdelen.
  5. Schrijf nu in je agenda wanneer er tijd is voor schoolwerk (zie ook timemanagement). Op welke tijd en welke dag ben jij meestal productief? Welke dag lukt het jou goed om iets te doen en welke niet?Plan in je agenda blokken van 1,5 uur voor huis- of leerwerk. Het heeft geen zin om de hele zaterdag voor een opdracht in te plannen, dit werkt meestal niet zo goed. Je kan beter plannen; op zaterdagochtend van half 11 tot 12 uur-stageopdracht 4 vragen 1 t/m 9.Verbindt nu de taken over de blokken voor schoolwerk. Begin bij de taken met de grootste prioriteit en eindig met de taken met minder prioriteit.
  6. Plan tijd voor plannen. Plannen doe je elke week, soms elke dag. Plan ook hier tijd voor in, zodat je weet wanneer je weer naar je planning gaat kijken. Het kan voor rust in je hoofd zorgen als je weet wanneer je dit gaat doen. Vink tijdens dit half uur af wat is gelukt van je planning van afgelopen week. Zo leer je steeds beter wat lukt en wat bij jou past in de planning.
Tips bij het plannen
  • Heb je vragen over wanneer je tijd kunt maken voor huiswerk? Download het Weekrooster hieronder en vul dit in. Vraag evt. hulp bij je SLBer of studenten dienstverlener op locatie
  • Wissel leer- en maakwerk af
  • Plan je pauzes in
  • Nummer je taken in de volgorde waarin je ze wilt gaan doen
  • Plan ook leer- en herhaalmomenten in
  • Begin met iets makkelijks, daarna het moeilijkste van vandaag, en dan de overige taken
  • Iets niet afgekregen? Schrijf het gelijk bij de taken voor de volgende dag!
  • Gebruik afkortingen:
    L-leren, M-maken, W-werkstuk inleveren, T-toets
    H3.1=hoofdstuk 3.1, l1 t/m5 = les 1 t/m 5
    Ned = Nederlands, Rek = rekenen
    En maak je eigen afkortingen!
Time Management

Het moeilijkste van de vaardigheden is hoeveel tijd ben ik kwijt met een taak en keuzes maken. Heb je geen tijd over? Dat betekent keuzes maken! Dit is niet het leukste van je planning, want je wilt eigenlijk alles doen en al helemaal niet dat feestje afzeggen. Kies wat voor jou deze week of dag écht belangrijk is. Vind je het belangrijker om wat meer geld te verdienen met een extra dienst op werk, wil je liever bij die vriend zijn die je nodig heeft of wil je dat verslag echt afmaken omdat je je deadline wilt halen. Bedenk goed welke keuze voor jou nu het beste uitkomt maar vooral, wat is het gevolg van de keuze? Kan je volgende week misschien extra werken of naar die vriend zodat je wel je deadline haalt? Of moet je volgende week een extra blokje huiswerk doen om je werk in te halen?

Hierbij is tijd nemen om niks te doen ook belangrijk. We zijn vaak met heel veel taken bezig en onze agenda’s zitten soms overvol. Het is goed om soms ook te kiezen om een dag niks te plannen en te doen waar je op die dag zin in hebt.

Vaak zijn je keuzes die je maakt om je tijd te verdelen goed. Het gebeurt ook dat je een verkeerde keuze maakt. Leer hiervan en bedenk of je deze keuze de volgende keer weer zo zou maken.

Beginnen met een taak

Het uitstellen van taken hoort ook bij je leeftijd. Je kan het lastig vinden om te starten omdat je een opdracht moeilijk vindt, gewoon geen zin hebt, iets anders aan het doen bent.

Bedenk in dit geval waarom ga je de taak niet gewoon doen? Wat houd je nog tegen?

  • Is de taak helemaal duidelijk? Heb ik alle informatie/ randvoorwaarden om te kunnen beginnen?
  • Moet ik eerst hulp vragen aan docent/ klasgenoot/ vriend/ ouder.
  • Als je wordt afgeleid door bijvoorbeeld een game/ serie, dan kan je het best een wekker zetten voor jezelf. Als die afgaat begin je met je taak.
  • Vergeet je een taak? Stel een alarm in op je telefoon. Je kan ook een post-it ophangen op een zichtbare plek (op de spiegel waar je je tandenpoetst).
  • Deel grote taken op in kleine taken. Een grote taak is minder erg als je het in kleine stapjes doet.
  • Het helpt om taken met anderen te bespreken.
  • Geef jezelf een beloning als een taak klaar is. Denk aan; pauze, kort filmpje kijken, rondje wandelen met de hond, vriend/vriendin appen, 10 min op snapchat enz.
Handige werkbladen

Wil jij inzicht krijgen in hoe jouw week verdeeld is en hoe je daarin kunt schuiven, zodat je balans krijgt tussen al je bezigheden? Hoeveel uur heb je nu écht aan vrije tijd en voor huiswerk? Hieronder vind je een weekschema. Print het uit en vul het in. Als je het liever digitaal wilt doen in Excel dan kun je dit Excelbestand downloaden en invullen.

Een planning maken, zowel privé als voor school, is belangrijk en dit kun jij ook leren. Wanneer begin je op tijd aan dat verslag en wat ga je daar allemaal voor doen? Klik op de button voor de huiswerkplanner.

Kom je er niet uit of heb je vragen?

Neem dan contact op met je SLB’er. Hij of zij kan je helpen maar ook in contact brengen met de adviseur studentenwelzijn op jouw locatie. Een adviseur studentenwelzijn kan jou helpen met het plannen en organiseren van je schoolwerk.

Behaal een dikke voldoende
Mega effectief plannen
banner_v2